Szkodliwy wpływ cukru i soli

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Szkodliwy wpływ cukru i soli Tag: cukier    sól

Sól i cukier to dwa popularne elementy naszej diety, obecnie praktycznie w każdym gospodarstwie domowym. Jak większość składników odżywczych, spożywane w małych ilościach nie powinny być szkodliwe dla naszego zdrowia. Niemniej jednak, ilość używanej przez nas soli oraz cukru jest zazwyczaj zbyt duża, a to z kolei niesie za sobą ryzyko wystąpienia powikłań zdrowotnych.

Dlaczego warto szczególnie kontrolować zawartość tych dwóch składników w codziennej diecie?
„Biała śmierć” – czyli jak na nasz organizm wpływa chlorek sodu i cukier
Niewielkie ilości soli są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, gdyż bierze ona udział w regulacji gospodarki wodnej organizmu oraz odpowiada za utrzymanie właściwej objętości i ciśnienia krwi. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na sól nie powinno być większe niż 5 gramów. Niestety obecność tego składnika w codziennej diecie przeciętnego człowieka jest zbyt wysoka. Nadmiar soli może powodować wzrost ciśnienia krwi, a tym samym podnosić ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz udaru mózgu.
Kolejnym, często nadużywanym składnikiem naszej diety, jest cukier prosty. Rafinowany surowiec powstający z przetworzenia buraków bądź trzciny cukrowej, które zostają pozbawione wszelkich właściwości odżywczych. Ze względu na to, że stanowi on doskonałą pożywkę dla bakterii powodujących próchnicę, jego częste spożywanie może bardzo niekorzystnie działać na zęby. Ponadto cukry proste są jedynie „pustymi kaloriami”, które nie wnoszą do naszego organizmu żadnych korzyści i mogą być przyczyną nadmiernego wzrostu masy ciała. Konsekwencją tego jest wzrost ryzyka zapadalności na cukrzycę, nowotwory oraz choroby serca.
Solenie i słodzenie – tak czy nie?


Badania naukowe potwierdzają, że zarówno cukry proste jak i chlorek sodu, stanowią przyczynę wielu chorób. Niemniej jednak, składniki te są niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu. Warto jednak pamiętać o tym, że wiele produktów, które spożywamy w ciągu dnia, zawiera w składzie cukry oraz sól.
Naturalne, korzystne dla naszego organizmu cukry znajdują się w owocach, warzywach i orzechach. Spożycie kilku porcji warzyw w ciągu dnia w zupełności wystarczy do tego by uzupełnić dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten surowiec. Z kolei sól znajdziemy w produktach konserwowych, wędlinach, serach żółtych i pieczywie – dlatego też prawdopodobieństwo niedoboru tego pierwiastka u danej osoby jest znikome. W szczególności należy uważać na dania gotowe typu fast food. One zawierają zbyt dużą ilość chlorku sodu.
Ogólnie rzecz ujmując, solniczka i cukiernica mogłaby zniknąć z naszych stołów, bo gotowe produkty zawierają już dostateczną ilość soli i cukru. Już po dwóch dniach organizm adaptuje się do zmniejszonej ilości soli pochodzącej z pożywienia. Trochę dłużej trwa przyzwyczajenie się do nowego, mniej słonego smaku posiłków, ale przecież sól można z powodzeniem zastąpić rozmaitymi przyprawami na bazie ziół.
Trochę trudniej wygląda sytuacja przy odstawieniu cukrów prostych. Przyjmuje się, że całkowity czas potrzebny na rezygnację z obecności tego surowca w codziennej diecie, wynosi aż 3 miesiące. Ponadto zaobserwowano, że zbyt gwałtowne odstawienie cukru może prowadzić do wystąpienia objawów charakterystycznych dla osób uzależnionych.
Biorąc pod uwagę niekorzystny wpływ soli oraz cukrów prostych na nasz organizm, zdecydowanie lepiej zrezygnować ze stosowania tych składników albo chociaż znacząco je ograniczyć. W szczególności, że ich brak można uzupełnić za pomocą innych, naturalnych produktów.

Polecamy  Formexplode - opinie na temat przygotowania masy mięśniowej

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*