Po co błonnik?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Po co błonnik? Tag: błonnik    błonnik na odchudzanie    walory błonnika    zalety błoniika

Istnieje wiele substancji, które są niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu. Pomagają one utrzymywać życiowe procesy we właściwym tempie i dają wiele korzyści z ich przyjmowania. Nie inaczej sprawa wygląda z błonnikiem. Nie wszyscy jednak wiedzą co to jest i do czego jest on nam potrzebny. Przyswojenie więc informacji o błonniku przyda nam się do utrzymania dobrej kondycji całego ciała.

Czym jest błonnik?

Jest to włókno, z którego zbudowane są rośliny. Błonnik jest obecny we wszystkich zbożach, warzywach i owocach. Nie ulega on również rozkładowi, dlatego pełni bardzo ważną rolę w organizmie, szczególnie jeśli chodzi o trawienie i układ pokarmowy. Błonnik składa się też z dwóch części: nierozpuszczalnej (celuloza, lignina) i rozpuszczalnej (gumy, śluzy, pektyny). Pierwsza z nich pochłania duże ilości wody, dzięki czemu jedzenie jest szybciej wydalane, ruchy jelit są pobudzane a pęczniejąc w żołądku sprawia uczucie szybkiej sytości. Część rozpuszczalna jest zaś pomocna w niwelowaniu objawów biegunki i wspiera naturalne oczyszczanie systemu pokarmowego.

Niezliczone zalety błonnika

Błonnik posiada tyle zalet, że dziwny się wydaje fakt, iż dużo ludzi tak mało o nim wie. Często po prostu jemy to, na co mamy ochotę, nie analizując składu pod kątem przydatności dla organizmu. A przecież błonnik pobudza jelita do pracy, ułatwiając i przyśpieszając trawienie. Dzięki niemu nie musisz zmagać się z zaparciami, biegunkami i chorobami jelita grubego. Błonnik jest nawet pomocny w ochronie przed grypą, przeziębieniem, czy inną infekcją. Dzięki niemu w jelicie rozwijają się korzystne kultury bakterii, co wiąże się ze zdecydowaną poprawą odporności organizmu. Utrzymuje on także prawidłowe ph soku w tym narządzie. Oprócz tego błonnik pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Chroni dzięki temu przed miażdżycą i problemami z układem krążenia. Oprócz tego w ścianach tętnic nie odkłada się tłuszcz, co też jest zasługą błonnika. Zmniejsza także blaszki miażdżycowe, dzięki czemu krew ma swobodny przepływ. Błonnik usuwa również kwasy żółciowe z jelit, zanim zostaną one przekształcone przez wątrobę w cholesterol. Niweluje w ten sposób powód ich nadprodukcję, która może doprowadzić nawet do hipercholesterolemii. Ale to jeszcze nie koniec. Błonnik zwiększa również ilość dobrego cholesterolu HDL.  Jest to cecha, która zdecydowanie wyróżnia go na tle innych specyfików, które nie działają tak dobrze i efektywnie. Pełni on również istotną rolę w procesie utrzymywania szczupłej i zgrabnej sylwetki. Dzięki właściwościom pochłaniania wody, błonnik zwiększa objętość posiłków, nie dodając im kalorii, dzięki czemu szybko osiągamy poczucie sytości. Walka z otyłością, gdy ma się takiego sprzymierzeńca jest celem prostym do osiągnięcia. Dzięki przyjmowaniu najodpowiedniejszej dawki błonnika, czyli dziennie 25g, to przyswojone zostanie około 6,8 % mniej kalorii niż zwykle. Dawkę taką wyznaczyła Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Błonnik, ogólnie rzecz biorąc, czuwa nad prawidłowym funkcjonowaniem przewodu pokarmowego. Skuteczne oczyszczanie organizmu z toksyn i metali ciężkich także odbywa się z jego pomocą. Następnym atutem jest kontrola właściwego poziomu cukru we krwi. Substancja, jaką jest błonnik, częściowo blokuje dostęp glukozy do obiegu, co zmniejsza wydzielanie insuliny. Kiedy grozić nam może niedokrwienie serca, uchyłkowatość jelit, kamienie kałowe, czy nawet hemoroidy – nie musimy się bać. Błonnik, jako przyjaciel naszego organizmu, pomoże zwalczyć szybko i efektywnie te wszystkie dolegliwości. Inną, dość nietypową jeśli chodzi o takie substancje zaletą, jaką ma omawiany sprzymierzeniec to korzystny wpływ na uzębienie. Jak to możliwe? Spożywane produkty, które są bogate w błonnik, wymagają dłuższego żucia i rozdrobnienia w ustach niż w przypadku innego pokarmu. Kiedy więc długo przeżuwamy, jedzenie zostaje dobrze rozdrobnione i trafiając do żołądka jest później szybciej przetrawione. Ulepsza to więc przemianę materii. Poza tym gdy przeżuwamy pokarm w ustach, zwiększa się produkcja śliny, która jest odpowiedzialna za rozcieńczanie cukrów, co powoduje przyswajanie zdrowszych artykułów. Dzięki niej zęby zachowają na dłużej swoje zdrowie, ponieważ wymywa ona resztki pokarmów, które lubią chować się i przyklejać w zakamarkach, nawet tam, gdzie nie sięga szczoteczka. Tak więc ślina, której wydzielanie wspiera błonnik, przyczynia się do utrzymania zębów w dobrej kondycji.

Polecamy  Czy mięso może być zdrowe?

Ciemna strona błonnika…

Niestety, błonnik nie należy do substancji, która wspaniale wpływa na organizm i jest możliwa do przyjmowania w niezliczonej ilości. Może wywołać również negatywne skutki, gdy przyswaja się go zbyt dużo i zbyt gwałtownie. Kiedy pochłaniając produkty bogate w błonnik nie pijemy odpowiedniej ilości wody, to jesteśmy narażeni na bóle brzucha oraz zaparcia. Dzieje się tak dlatego, iż masy kałowe będą się odkładać w jelitach, co znacznie spowolni ich wydalanie. Poza tym są osoby, które powinny ograniczyć przyjmowanie błonnika. Dotyczy to dzieci, ponieważ do ich zdrowego wzrostu potrzebnych jest wiele składników odżywczych, których wchłanianie utrudnia właśnie nasz sprzymierzeniec. Również starsi powinni wybierać głównie takie produkty jak np. gotowane warzywa, co będzie sprzyjało prawidłowemu trawieniu, przy ich nieco spowolnionej pracy jelit. Spożywanie błonnika przez dłuższy okres czasu może również pogorszyć przyswajanie witamin i minerałów. Ponadto może osłabiać działanie leków, suplementów, czy tabletek antykoncepcyjnych, dlatego najlepiej odczekać około dwie godziny po spożyciu posiłku, zanim sięgniemy po lekarstwa. Osoby, które mają bardzo wrażliwy układ pokarmowy, wprowadzając do swojej diety zbyt dużo błonnika naraz mogą podrażnić swoje jelita. Aby tego uniknąć takiej sytuacji, należy szukać produktów, które bogate są w błonnik rozpuszczalny w wodzie. Znajdziemy go w dojrzałych owocach i warzywach. Poza tym gwałtowne zwiększenie dawki błonnika może wywołać biegunkę. Zaleca się więc przyjmowanie tej substancji w zbilansowanych porcjach, aby przyzwyczaić organizm do tej formy pożywienia. Mimo, że błonnik ma swoje wady, warto go przyjmować we właściwych ilościach, dostarczając organizmowi również dużej dawki wody, ulepszając jego działanie. Dzięki substancjom pochodzenia roślinnego, zwalczymy mnóstwo dolegliwości, a nasze zdrowie polepszy się z dnia na dzień. Nawet, jeśli nie chcemy zmienić swoich przyzwyczajeń co do jadłospisu, zawsze możemy zaopatrzyć się w błonnik w tabletkach, który towarzyszyć nam może, wspierając dobrą kondycję, w każdym miejscu i w każdym czasie.

Polecamy  Żyj zdrowo i aktywnie z Osteoren
M
O Marzena Wielgus 200 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia.Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*