Melatonina

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Melatonia jest hormonem wytwarzanym w szyszynce z aminokwasu o nazwie tryptofan. Szyszynka to gruczoł wielkości ziarna grochu umiejscowiony u podstawy mózgu. Melatoninę można nabyć w postaci suplementu. Substancja ta zdaje się regulować „wewnętrzny zegar” organizmu, normując fizjologiczny rytm związany z porami doby.

Normalnie poziom melatoniny wzrasta po zapadnięciu zmroku, obniżając się za dnia. Hormon ten jest również przeciwutleniaczem, spowalniającym proces starzenia. Wytwarzanie melatoniny w organizmie maleje z upływem lat; wiele oznak starzenia się może wynikać ze wspomnianego spadku wydzielania melatoniny, chociaż nie zostało to jeszcze w pełni dowiedzione. Znaczne dozy melatoniny raczej nie wywołują skutków ubocznych ani u ludzi, ani u zwierząt.

Melatonina przyjmowana wieczorem często pomaga zwalczyć bezsenność, a także nieprzyjemne skutki zmiany stref czasowych podczas między kontynentalnych podróży samolotami. W odróżnieniu od większości medykamentów na bezsenność melatonina najczęściej nie powoduje uzależnienia, a tym samym nieprzyjemnych objawów związanych z jej odstawieniem. U niewielkiego procenta badanych melatonina działa, paradoksalnie, odwrotnie – wzmagając bezsenność czy też poranne oszołomienie. W doświadczeniach na zwierzętach laboratoryjnych hamowała przerzuty nowotworowe i poprawiła funkcjonowanie układu immunologicznego. W innych eksperymentach wykazano, że wpływa korzystnie na długość życia (niestety, w odniesieniu do ludzi trudno to stwierdzić). Pomaga leczyć depresję, zwłaszcza jeżeli przygnębienie związane jest z niedostatkiem światła słonecznego. Może zmniejszać ciśnienie w gałce ocznej u pacjentów z jaskrą.

  • Jak przyjmować melatoninę

Melatonina jest ogólnie dostępna w 3-miligramowych kapsułkach bądź tabletkach do ssania. Typowa dawka to 3 mg przed snem, choć na różne osoby skutecznie działają odmienne dozy – od 1 do 6 mg. Jeżeli cierpisz na bezsenność albo depresję, a dawka, którą stosujesz, nie przynosi odpowiednich skutków, spróbuj zwiększyć lub ograniczyć ilość przyjmowanego preparatu.

Na niektórych ludzi dobrze działa przyjmowanie 10-15 mg melatoniny – bez widocznych efektów ubocznych. Duże dawki melatoniny są badane pod kątem jej znaczenia dla płodności w związku z wpływem, jaki ma na wydzielanie hormonów płciowych.

Polecamy  chocolate slim - opinia na temat innowacyjnego preparatu odchudzającego

Niemal wszystkie suplementy melatoninowe są pochodzenia syntetycznego, ale syntetyczne cząsteczki są identyczne z naturalną, organiczną melatoniną. Na rynku można nabyć czasami wyciągi ze zwierzęcej szyszynki, ale ich nie polecam, nierzadko bowiem bywają zanieczyszczone. Syntetyczna melatonina ma kolor śnieżnobiały.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*