Dieta nordycka
Zdrowie i Ty

Dieta nordycka

dieta nordycka

Po raz pierwszy w 2011 roku opublikowano wytyczne dotyczące diety nordyckiej. Podkreślono kilka ważnych zasad żywienia, które mogą mieć pozytywny wpływ na zdrowie.

Następujące są ważne zwiększenie spożycia kalorii z żywności pochodzenia roślinnego, a mniej z pochodzenia zwierzęcego.

Mniejsze mięso w codziennej diecie umożliwia objęcie większą ilością nasion roślin strączkowych, warzyw, owoców, ziemniaków, produktów pełnoziarnistych lub orzechów. Według naukowców spożywanie 600g owoców i warzyw dziennie zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, nadwagi, otyłości i niektórych nowotworów.

Podobną korelację można zaobserwować, gdy wzrasta spożycie

produktów pełnoziarnistych, kosztem mięsa, spada ilość spożywanych nasyconych kwasów, a jednocześnie wzrasta spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin i minerałów. Ponadto produkty pochodzenia roślinnego są mniej kaloryczne i dlatego można je spożywać więcej.

Wreszcie, ważne jest, aby w diecie uwzględnić więcej ryb i owoców morza, a także wodorostów.

Ryby są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Mają pozytywny wpływ na gospodarkę lipidową. Zarówno ryby, jak i owoce morza są również dobrym źródłem witaminy D, jodu selenu. W Danii niedobór witaminy D występuje głównie w zimie, co może prowadzić do osteoporozy. Niektóre badania sugerują również, że spożywanie selenu może znacznie zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Ryby i owoce morza są również bogate w białko. Ich wyższe spożycie pomaga utrzymać prawidłową masę ciała, zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, a także zapobiega otyłości u osób starszych. Aby zrównoważyć spożycie różnych rodzajów nienasyconych kwasów tłuszczowych, warto sięgać po ryby morskie, a także ryby z jezior i rzek.

Wodorosty są bogatym źródłem minerałów, pełnowartościowego białka i witamin A, B, E, C, a także niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają również substancje bioaktywne, które mogą chronić przed rozwojem chorób sercowo-naczyniowych i raka.

Warto sięgać do produktów z dzikich, jeszcze nie zamieszkałych regionów.

Kraje skandynawskie są nadal nieskażone dzikimi roślinami, takimi jak pokrzywa, czosnek niedźwiedzi, grzyby i jagody. Nie jest także trudno uzyskać mięso dzikich zwierząt i ptaków na tych obszarach. Mięso ma mniej tłuszczów, a te w nim mają znacznie lepszy skład niż w przypadku zwierząt gospodarskich.

Badanie NORDIET

W 2010 r. Opublikowano wyniki badań, w których oceniano wpływ diety nordyckiej na zdrowie, w szczególności na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych u osób z hipercholesterolemią. Badanie przeprowadzono wśród osób w wieku 25-65 lat z nieznacznie wyższymi stężeniami frakcji LDL i ich BMI w zakresie 20-31 kg / m2.

Respondenci zostali podzieleni na dwie grupy: jedną z

dietą nordycką i drugą z grupą kontrolną. Wolontariusze z grupy kontrolnej zostali poproszeni o zjedzenie, tak jak poprzednio. Osoby z grupy zakwalifikowane do diety nordyckiej jadły żywność na bazie jabłek, gruszek, śliwek, jagód, kapusty, marchwi, buraków, ziemniaków, szpinaku, fasoli. W przypadku produktów pełnoziarnistych chodziło głównie o chleb pełnoziarnisty, chleb pełnoziarnisty, owsiankę i makaron. Dieta obejmuje także ryby morskie – śledzie, makrelę, łososia – a także chude gatunki mięsne – kurczaka, indyka, jagnięcinę, mięso zwierząt łownych i niewielkie ilości czerwonego mięsa lub kiełbasy. Mleko i chudy ser były również spożywane. Tłuszcze to głównie olej rzepakowy, margaryna i orzechy. W rezultacie spożycie białka, węglowodanów i błonnika było wyższe w tej grupie, podczas gdy tłuszcze nasycone i tłuszcze były spożywane w znacznie mniejszych ilościach niż w grupie kontrolnej.

Po 6 tygodniach żywienia opartego na zasadach diety nordyckiej zaobserwowano spadek poziomu LDL i insuliny oraz spadek ciśnienia krwi u ochotników. Zanotowano również średni spadek masy o około 3 kg.

Skandynawska dieta i śmiertelność

Przez 12 lat analizowano dane dotyczące sposobu spożywania przez Duńczyków jedzenia, stylu życia i wskaźników antropometrycznych. Wskaźniki zdrowotności zostały określone dla produktów typowych dla diety nordyckiej. Produkty promujące zdrowie to chleb żytni, owsianka, ryby, warzywa korzeniowe, kapusta, jabłka i gruszki. Zwłaszcza dwie grupy produktów zostały zidentyfikowane jako przyczyniające się do zmniejszenia śmiertelności: chleb żytni dla mężczyzn i warzywa korzeniowe dla kobiet.

Celem tych badań było ustalenie zasad zdrowego żywienia w oparciu o produkty dostępne w regionie. Dieta oparta na zdrowych, lokalnych produktach pozwala na

rozwój zdrowych nawyków żywieniowych.

You may also like...