Dieta Duke’a

[Głosów:1    Średnia:5/5]

dieta dukana Dieta Dukea

Dieta Dukana jest jedną z najpopularniejszych diet. Ale czy dieta białkowa jest bardziej skuteczna niż inne, czy jest to zdrowe rozwiązanie i jak badania odnoszą się do tej diety?

Wprowadzenie

Otyłość jest przewlekłą chorobą, która utrzymuje się sama w sobie. Jest to głównie wynikiem pozytywnego bilansu energetycznego. Ogólna dostępność smacznej i bardzo kalorycznej żywności oraz znaczny spadek aktywności fizycznej sprzyjają jej promocji od najmłodszych lat. Wszystko to powoduje wzrost liczby osób otyłych. Aż 22% dorosłych w USA jest otyłych i szacuje się, że jeśli obecne tendencje utrzymają się w 2030 roku, 51% ogółu populacji będzie otyłych. To samo dotyczy otyłości w Europie, gdzie liczba osób otyłych wzrosła w ciągu ostatnich 10 lat aż o 10, a nawet 40%. W Polsce otyłość dotknęła około 20,6% mężczyzn i 20,2% kobiet w latach 2003-2005, a do tej pory liczby te znacznie wzrosły.

Wzrasta również liczba przypadków chorób spowodowanych otyłością, głównie: cukrzyca typu 2, zaburzenia lipidowe, choroby układu krążenia, zespół bezdechu sennego, rak, stłuszczenie wątroby bezalkoholowe, zaburzenia hormonalne, choroby układu ruchowego, zaburzenia emocjonalne . Otyłość nie tylko obniża komfort życia, ale także skraca jego długość. Tak więc otyłość i jej konsekwencje stanowią poważny problem zdrowotny i społeczny, który obciąża budżety zdrowotne wszystkich krajów. Wykazano, że wzrost wydatków na leczenie osoby otyłej jest wprost proporcjonalny do stopnia otyłości. Są one zwiększone o 25% dla osób o BMI 30-34,9 kg / m2, o 50% dla osób o BMI 35-39,9 kg / m2 io 100% dla osób z BMI powyżej 40 kg / m2 w porównaniu do osób o prawidłowej masie ciała .

Czynniki wpływające na skuteczność kuracji odchudzających

Zapobieganie tutaj nie wystarczy. Wiele badań wykazało, że w drugim roku leczenia masa pacjentów zaczyna ponownie wzrastać. Może to wynikać z nieprzestrzegania zaleceń, nie modyfikowania diety, a także niewłaściwej diety, która nie zapewnia uczucia sytości lub powoduje zmniejszenie masy ciała bez tłuszczu i spowolnienie metabolizmu. Na efekty i czas trwania kuracji odchudzającej wpływa wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych.

Wiele osób postrzega Weight Loss jako sukces. Jednak prawdziwym sukcesem jest utrzymanie 10% redukcji w organizmie, przez dłuższy czas, bez występowania efektu przez 2 lata, co zwiększa o 50% szanse na utrzymanie redukcji ciała wypracowane. Zbieranie wiarygodnych danych na temat skutecznej redukcji ciała jest trudne, ponieważ ludzie z efektem nie chcą tego przyznać. W badaniu przeprowadzonym w USA stwierdzono, że około 35% osób doświadcza przyrostu masy ciała w pierwszym roku po zakończeniu leczenia, 59% utrzymuje efekt, a 6% go zmniejsza. U osób, których pozytywne efekty utrzymywały się, sukces ten wynikał z kontynuacji diety, spożywania śniadania, większej aktywności fizycznej i stałej kontroli wagi. Tylko 13% ludzi utrzymuje swoją zredukowaną masę ciała przez ponad 10 lat. Polskie badania wykazały, że po 5 latach 30% osób ma zmniejszoną masę ciała, a po 10 latach tylko 10%.

Czynniki decydujące o nieskuteczności leczenia Weight Loss są obecnie dobrze znane. Najważniejszą rzeczą jest tutaj motywacja, jeśli jej brakuje, to walka z otyłością skazana jest na niepowodzenie. Zmniejszenie motywacji może być spowodowane rezygnacją z ulubionych dań, radykalną zmianą stylu życia, kpiną z metody przez rodzinę lub przyjaciółmi lub przekonywaniem do jedzenia rzeczy, które są wykluczone z diety lub pracy z jedzeniem. Zmniejszająca się motywacja powoduje, że coraz częściej zalecenia są łamane iw konsekwencji wzrasta masa ciała. Często poziom wykształcenia i status społeczny są ważne, a jeśli lekarz lub dietetyk nie bierze tego pod uwagę, trudno jest osiągnąć sukces. Możesz po prostu nie mieć środków finansowych na przestrzeganie zaleceń lub po prostu ich nie rozumiesz.

Dlaczego otyli ludzie szukają cudownych diet?

Ważnym czynnikiem w osiągnięciu trwałego efektu jest pytanie o rzeczywistość oczekiwań. Wiele osób ma te nierealistyczne oczekiwania, liczy na szybką redukcję wagi, a jeśli to nie zadziała, szybko przestają używać leczenia. Dlatego ważne jest, aby uświadomić sobie, jakie są rzeczywiste możliwości, jak szybki jest Weight Loss i na jakim poziomie. Szybki Weight Loss ma mniejsze szanse na trwałe efekty i nie jest korzystny z medycznego punktu widzenia. Tygodniowy Weight Loss nie powinien przekraczać 1 kg. Poprawę stanu zdrowia zapewnia Weight Loss o 10% w okresie od 3 do 6 miesięcy. Ważne jest utrzymanie efektu przez co najmniej 6 miesięcy. Później powinieneś podjąć następny krok leczenia, zmniejszając wagę o kolejne kilogramy. Skutkuje to dziennym zmniejszeniem zapotrzebowania na energię o 600 kcal.

Polecamy  Sposoby na rzucenie palenia

Jednak chęć pozbycia się nadmiaru funtów szybciej oznacza, że ​​pacjenci, a często sami lekarze, szukają diety, aby to zapewnić. Jest to zwykle spowodowane brakiem wiedzy na temat skutków zdrowotnych. W ciągu ostatnich kilku lat wiele takich diet okazało się cudami. Niektórzy faktycznie pozwalają na zmniejszenie wagi w krótkim okresie czasu, ale nie są wolni od wad. Najbardziej popularne są diety jednoskładnikowe, takie jak dieta słonia i dieta słonia. ryż, mleko lub kapustę – monotonne, co prowadzi do niedoboru składników mineralnych i witamin, zmniejszając beztłuszczową masę ciała, co prowadzi do szybkiego efektu io-yo po ich zakończeniu. Popularna jest również dieta Mayo, która zakazuje spożywania owoców i produktów zbożowych, dieta Atkinsa, która zawiera znaczne ilości tłuszczu, co zwiększa ryzyko miażdżycy, diety South Beach, co prowadzi do znacznych strat wody, dieta kopenhaska , która utrwala złe nawyki żywieniowe i oczyszczające diety, które zakłócają funkcjonowanie podstawowych systemów.

Jednak żadna z tych diet nie leczy otyłości, chociaż wiele z nich początkowo daje pozytywną Weight Loss. Niedawno dieta Dukana zajęła pierwsze miejsce na liście popularnych diet.

Należy jednak natychmiast podkreślić, że nie ma badań, które potwierdziłyby długofalowy, zdrowotny wpływ powyższych diet. W pojedynczych badaniach odnotowano tylko stężenie lipidów i insuliny we krwi, a pozytywne efekty były bardziej związane z ogólnym Weight Loss niż z dietą, która została zastosowana.

Czy dieta bogata w białko jest bardziej skuteczna niż inne diety?

Metaanaliza badania wykazała, że dieta o wysokiej zawartości białka powoduje większą redukcję masy ciała niż dieta o niskiej zawartości białka, ale fakt, że jest nasycony, jest jednak dyskusyjny. Wykazano, że krótkotrwałe stosowanie diety wysokobiałkowej ze zmniejszoną ilością węglowodanów daje lepsze efekty i większy efekt sytości niż dieta oparta na średniej zawartości węglowodanów. Jednak badanie randomizacji nie wykazało już takich relacji.

W 2009 r. Opublikowano wyniki badań, w których oceniono skuteczność 4 diet o różnej zawartości tłuszczu, białka i węglowodanów. Po 6 miesiącach utrata masy ciała wynosiła około 7% we wszystkich grupach, a ponowne zwiększenie masy ciała w ciągu 12 miesięcy po odstawieniu diety również nie różniło się w żadnym z nich. We wszystkich grupach po 2 latach Weight Loss kształtował się na poziomie około 3 kg. Nie było różnic w uczuciu sytości i głodu, zadowolenie z diety i efekty były porównywalne. W ten sposób wykazano, że to nie skład diety wpływa na efekty, a jedynie ujemna równowaga kaloryczna.

Czy dieta Dukana to zdrowa i skuteczna dieta odchudzająca?

Jak już wspomniano, dieta Dukana jest teraz na szczycie popularności. Jest to dieta z rodzaju wysokobiałkowego. Jest reklamowany jako najbezpieczniejszy i najskuteczniejszy sposób na pozbycie się nadmiernej masy ciała. W badaniu najwyższy poziom białka wynosił 30%, gdzie zalecano jedynie 14%, aw diecie Duke’a zawartość białka w diecie jest nawet wyższa.

Dieta księcia: Etap 1

Pierwszy etap potrwa 7 dni. W tym czasie spożywanie warzyw, kasz, makaronów, pieczywa jest zabronione, a jedynym źródłem błonnika może być łyżka otrębów. Analizując grupy produktów, które są autoryzowane na tym etapie, można zauważyć, że mięso i produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu są zalecane do spożycia, ale gęsi, wątroba, nerki, jaja są dopuszczone do spożycia (bez ograniczeń). Jest to zatem stadium białkowo-tłuszczowe, które jest szczególnie bogate w tłuszcze nasycone. Powoduje to pojawienie się ketonów we krwi i moczu, co sugeruje, że tłuszcze są wykorzystywane do wytwarzania energii, a nie glukozy. Centralny układ nerwowy pobiera energię z ketonów, co zmniejsza uczucie głodu, ale mogą wystąpić problemy z koncentracją i może wystąpić zmęczenie. Stan ten wygląda podobnie do niezrównanej cukrzycy, w której obserwuje się również zmniejszenie masy ciała. To właśnie ketony są odpowiedzialne za tak imponujący początkowy etap leczenia. Jeśli jesteś na diecie Duke’a, możesz zauważyć, że twoja skóra ma nieprzyjemny zapach.

Polecamy  Tabletki antykoncepcyjne a trądzik

Dieta ta, pomimo zaleceń dotyczących spożycia produktów o niskiej zawartości tłuszczu, jest w rzeczywistości bardzo bogata w tłuszcze, których ilość przekracza zalecane normy, szczególnie jeśli chodzi o nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol. Ponadto brak błonnika może prowadzić do zaparć.

Dieta księcia: Etap 2

Podczas drugiego etapu diety Dukana zakłada się Weight Loss 1 kg na tydzień, więc jest podobny do tego, co oferuje typowa dieta. Stan ketozy jest nadal utrzymywany, podobnie jak w pierwszym etapie jest spożywany, ale można również jeść warzywa, ale niektóre z nich są nadal zabronione, takie jak fasola, groch, ciecierzyca, soczewica, które są źródłem białka roślinnego. Co dziwne, skrobia kukurydziana jest do przyjęcia, ale nadal nie można jeść chleba, mąki, które zawierają błonnik. Możesz zjeść 2 łyżki otrąb, co oznacza, że ​​ilość błonnika jest wciąż zbyt niska, co spowalnia ruchliwość jelit, ułatwia wchłanianie cholesterolu. Pierwszy etap trwa tylko 7 dni, a drugi może trwać nawet kilka miesięcy. Wszystko zależy od tego, ile osoba chce stracić. Może to prowadzić do niedoboru mikro i makro składników, głównie wapnia, którego wchłanianie w obecności tak dużych ilości białka jest trudne. Z drugiej strony ketoza ułatwia jej uwalnianie z kości, co może prowadzić do utraty masy kostnej, aw konsekwencji do rozwoju osteoporozy. Niedobór witaminy C w diecie może prowadzić do zaburzeń wchłaniania żelaza, szczególnie u osób spożywających drób, a nie wołowinę. Na tym etapie zaleca się wypijanie 1,5 l płynów dziennie, dozwolone są napoje ze słodzikiem, a słodzik można również wykorzystać do słodzenia. Najczęściej stosowanym środkiem słodzącym jest aspartam (E951).

W jelicie cienkim, pod wpływem chymotrypsyny, powstaje neurotoksyczny metanol z aspartamu, po jego utlenieniu z kwasu mrówkowego i formaldehydu. Oba te związki mają działanie hepato-, sercowo-naczyniowe i nefrotoksyczne w wysokich stężeniach. Formaldehyd uszkadza również strukturę DNA i jest związkiem rakotwórczym i teratogennym. Ponadto podczas obróbki cieplnej lub podczas przechowywania produktów z aspartamem powstają związki, które mogą sprzyjać rozwojowi nowotworów.

Dieta księcia: Etap 3

Faza III diety Duke’a ma trwać 10 dni za każdy kilogram utraconej masy ciała podczas diety. Więc jeśli dana osoba straciła 10 kg, trzeci etap potrwa 100 dni, jeśli 20 kg – 200 dni. Na tym etapie ilość błonnika zwiększa się do 3 łyżek otrębów, 2 kromek chleba pełnoziarnistego, warzyw, jednej porcji owoców dziennie. Powoduje to jednak, że zużycie jest nadal poniżej zalecanego poziomu. Zaleca się spożywanie 40 g żółtego sera, pieczonej wieprzowiny i szynki wieprzowej. Dwa razy w tygodniu można zjeść królewską ucztę, która polega na tym, że można sięgnąć po swój ulubiony ser, kotlet wieprzowy, ciasto z czekoladą, lody i kieliszek wina. Zasada “święta” jest prosta, możesz jeść, co chcesz, nie ma ograniczeń ilościowych, ale możesz umieścić je na talerzu tylko raz. Oznacza to jednak, że musisz ponieść konsekwencje jednego dnia w tygodniu czystego białka. Może to doprowadzić do powrotu do starych nawyków żywieniowych.

Niedobór błonnika może sprzyjać rakowi jelita grubego. W fazie IV, która nazywa się fazą stabilizacji, zaleca się powrót do normalnego odżywiania, utrzymując jednak “dobre” nawyki żywieniowe, które zostały nabyte podczas leczenia. Leczenie wstrząsem, to jest dzień białkowy, powinno być stosowane raz w tygodniu do końca życia. Wszystko sprowadza się jednak do tego, że po monotonii pierwszych dwóch etapów i królewskich uczt na 3. etapie większość ludzi powraca do dawnego sposobu jedzenia, a jeden dzień białka na tydzień nie będzie w stanie zrekompensować wzrost masy ciała i efekt jojo, który nastąpi, nawet jeśli dieta jest reklamowana jako taka, która nie prowadzi do powrotu do starej wagi.

Polecamy  HerbaSnorex - informacja zwrotna na temat nowego sposobu chrapania

Dieta Dukana oraz choroby nerek i wątroby

Metabolizm białek zachodzi głównie w wątrobie, a końcowym produktem jest mocznik, który jest wydalany przez nerki. Dieta bogata w białko zapewnia dodatni bilans azotowy i zwiększoną produkcję amoniaku i mocznika, co powoduje szczególne obciążenie uszkodzonej wątroby i nerek. Dieta uboga w białko zalecana jest w chorobach wątroby i nerek.

Bardzo często osoby z otyłością rozwijają bezalkoholowe stłuszczenie wątroby. Jest to choroba postępująca, zaczyna się od zwykłego stłuszczenia wątroby, następnie rozwija się w stłuszczeniowe zapalenie wątroby, aż do wystąpienia marskości. Obciążenie jej podczas diety księcia może prowadzić do szybszego postępu choroby.

Pierwsze i drugie etapy diety Dukana mają szczególnie niekorzystny wpływ na nerki, nie tylko w przypadku chorób nerek, ale także w przypadku osób z nadciśnieniem lub cukrzycą typu 2. Otyłość sama w sobie jest ciężarem, który może prowadzić do choroby nerek, a dieta Duke’a jeszcze bardziej pogarsza to ryzyko.

Coroczne stosowanie diety o zawartości białka wynoszącej 33% nie wpływa niekorzystnie na nerki zdrowych ludzi, jednak w diecie Duke’a ilość protein, szczególnie w początkowej fazie, jest znacznie wyższa. Ponadto jest używany przez ludzi, nie tylko ze zdrowymi nerkami. Można zatem stwierdzić, że dieta Dukana może przyspieszyć degradację nerek w przypadku przewlekłej choroby nerek, na co również wpływa fakt, że dieta jest bogata w fosforany.

Podsumowanie

Chociaż brak jest badań nad skutkami zdrowotnymi diety Duke’a, nie jest to zgodne z zaleceniami zdrowej diety. Przede wszystkim, w celu zapobiegania chorobom niedokrwiennym serca, zaleca się spożywać warzywa i owoce, oleje roślinne, miękkie margaryny, chleb pełnoziarnisty i inne produkty z nierafinowanej mąki. Zalecenia profilaktyczne dotyczące cukrzycy typu 2 polegają jednak na obniżeniu kaloryczności posiłków, zmniejszeniu spożycia tłuszczów i produktów o wysokim indeksie glikemicznym oraz spożyciu 14 g błonnika pokarmowego na każde 1000 kalorii.

Zalecenia dla zdrowych ludzi dotyczące ilości spożywanych białek -10 max 15%, węglowodany -55-75%, tłuszcze -15 do 30% mają zapobiegać rozwojowi chorób przewlekłych. Dieta Duke’a nie jest zalecana i nie powinna być zalecana przez lekarzy, ponieważ jest bardzo prawdopodobne, że wpłynie ona na twoje zdrowie. Zmniejszenie masy ciała nie jest celem samym w sobie, chodzi o poprawę zdrowia i jakości życia oraz o jego przedłużenie. Pozostaje wierzyć, że podobnie jak inne wspaniałe diety, dieta Dukana szybko straci popularność. W wielu przypadkach cud chroni przed katastrofalnym wpływem diety na fakt, że nie są ściśle przstrzegane. Zadaniem lekarzy jest ostrzeganie pacjentów przed konsekwencjami stosowania diet, które nie zostały udowodnione naukowo jako skuteczne i bezpieczne.

Komentarz dietetyka

Dieta białkowa Dukana jest obecnie najpopularniejszą dietą białkową. Jego głównym celem jest spożywanie dużej ilości białka, niewielkiej ilości tłuszczu i wykluczenie węglowodanów.

Opinie na temat tej diety są różne, często skrajne. Prowadzi to do ketozy, ponieważ organizm jest zmuszony wytwarzać energię z tkanki tłuszczowej. Mózg, który odżywia się glukozą w naturalnych warunkach, jest również zmuszony czerpać energię ze związków ketonowych. To prowadzi do jego niedożywienia.

Ze względu na zwiększoną podaż białka, duże ilości homocysteiny są produkowane z ciała amino-metioniny, co przyczynia się do wzrostu stężenia LDL i nasila działanie wolnych rodników. Zwiększone LDL może przyczynić się do miażdżycy naczyń krwionośnych. Nadmiar białka może również prowadzić do odwodnienia organizmu, utraty magnezu i witamin z grupy B.

Amoniak, produkt uboczny metabolizmu aminokwasów, działa zakwaszająco na organizm. Aby go zneutralizować, wapń uwalnia się z kości, co z kolei może prowadzić do rozwoju osteoporozy. Nadmiar białka powoduje obciążenie wątroby, która jest odpowiedzialna za detoksykację organizmu. Zbyt mało węglowodanów prowadzi jednak do osłabienia nerek, ponieważ węglowodany są głównym paliwem do ich pracy.

Chociaż jest to szkodliwe, dieta Dukana jest bardzo popularna, głównie dlatego, że pozwala bardzo szybko schudnąć. Należy jednak pamiętać, że jest to w dużej mierze spowodowane utratą wody, a nie tłuszczu.

M
O Marzena Wielgus 200 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia.Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*