Co jeść, by nie mieć zgagi?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Zgaga to inaczej zarzucanie treści żołądkowej do przełyku. Jest to przypadłość występująca głównie w krajach rozwiniętych. Badania dowodzą, że około 30% całej populacji ludzkiej co najmniej raz w miesiącu doświadcza tej nieprzyjemnej przypadłości. Jej objawy następują zwykle po jedzeniu. Wówczas treść żołądka cofa się do tylnej części przełyku. W żołądku znajdują się między innymi kwasy żołądkowe, które są powodem charakterystycznego, piekącego bólu, przypominającego oparzenie. Dotkliwa zgaga promieniuje często na całą klatkę piersiową aż do nasady szyi. Objawom (oprócz bólu) towarzyszy odbijanie się, wzdęcia lub nudności. Na szczęście przypadłość nie trwa długo, bo około dwie godziny.

Okazuje się, że zwykła zgaga może być przyczyną poważnej choroby. Dzieje się tak, kiedy objawy narastającej niestrawności występują co najmniej dwa razy w tygodniu. Refluks żołądkowo-przełykowy przyjmuje wtedy postać bolesnej zgagi. Wówczas chory dodatkowo skarży się  na wzmożone wydzielanie śliny, przewlekłą chrypkę i  odruch zwracania pokarmu. Niestety, nieleczona przypadłość może doprowadzić do uszkodzenia błony śluzowej przełyku, a nawet wywołać nowotwór przełyku. Wszystko to przez kwasy żołądkowe. Tylko odpowiednia dieta i zmiana przyzwyczajeń żywieniowych powinny wystarczyć, by pozbyć się zgagi.

Co może być przyczyną zgagi?

  • Rozluźniony i osłabiony zwieracz przełyku.
  • Palenie tytoniu.
  • Zwiększone ciśnienie w jamie brzusznej.
  • Otyłość.
  • Przepuklina rozworu przełykowego.
  • Przyjmowanie niektórych lekarstw.
  • Jedzenie kwaśnych, tłustych i pikantnych potraw.
  • Przejadanie się.
  • Noszenie za ciasnych ubrań.
  • Kładzenie się lub schylanie bezpośrednio po posiłku.

Co jeść, by pozbyć się zgagi?

Tylko kilka zmian w diecie może znacznie zmniejszyć ryzyko zgagi i zminimalizować podrażnienia przełyku. Pokarmy i napoje, które wywołują zgagę:

  • Kawa (nawet bezkofeinowa)
  • Alkohol
  • Czekolada
  • Mięta
  • Pomidory
  • Cebula
  • Produkty przetworzone

Najlepiej jeść małe porcje i dużo pić między posiłkami, a nie w ich trakcie. Dzięki temu treści żołądkowe będą spłukiwane z powrotem do żołądka. Należy pamiętać, że od razu po jedzeniu niewskazane jest kładzenie się ani schylanie, a ostatni posiłek powinien mieć miejsce najpóźniej na dwie godziny przed snem. Ważne też jest również tempo jedzenia. Zbyt szybkie spożywanie posiłków obciąża dolny zwieracz przełyku, który wtedy łatwiej  się otwiera i przepuszcza wsteczne kwasy żołądkowe.

Polecamy  Varyforte - opinia na temat nowego przygotowania do żylaków

Ulgę w ataku zgagi może przynieść herbatka imbirowa, która wzmacnia zwieracz przełyku. Osoba, która cierpi na tę przypadłość powinna jeść:

  • Produkty bogate w błonnik, np. buraki, granaty i soczewica. Dają uczucie sytości bez dostarczania zbędnych kalorii. Są pomocne w odchudzaniu.
  • Pokarmy bogate w węglowodany złożone, np. fasola, ryż, zboża i ziemniaki. Produkty te są lekkostrawne i łagodne dla żołądka.

Domowe sposoby na walkę ze zgagą:

Udowodniono, że żucie gumy bez cukru po każdym posiłku może zredukować objawy zgagi. Dzieje się tak dlatego, ponieważ wówczas wydziela się więcej śliny, która ma odczyn alkaliczny, czyli pomaga neutralizować kwasy żołądkowe. Jednak pamiętajmy, że zbyt częste żucie gumy może spowodować odbijanie się i zarzucanie treści żołądkowej do przełyku, ponieważ czynności  tej towarzyszy wzmożone wdychanie ilości powietrza. Pomocne w zapobieganiu zgagi są  również zioła. Lecznicza moc naparów z kwiatów lipy czy siemienia lnianego może skutecznie zapobiec nieprzyjemnemu schorzeniu. Zbawienne działanie ma też sok z surowych ziemniaków. Natomiast nie poleca się stosowania proszku z węgla drzewnego, który może stać się przyczyną dokuczliwych zaparć.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*