Nordic walking

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Nordic walking Tag: ćwiczenia    nordic walking    odchudzanie    spacer nordycki    sport

Polacy nie należą do narodów szczególnie przepadających za sportem, lubią raczej grilla albo spędzanie wolnego czasu przed telewizorem; w pierwszym przypadku większą rolę odgrywa moda, w drugim – wygodnictwo oraz siła przyzwyczajenia. O sporcie przypominamy sobie głównie wtedy, kiedy nie możemy się dopiąć w ukochanych spodniach. Wtedy zaczyna się przeglądanie Internetu i czasopism w poszukiwaniu diet, wycieczki do aptek po cudowne suplementy diety i oczywiście sport, na przykład jogging.

Ostatnimi czasy daje się zaobserwować ciekawe zjawisko; starsze osoby, maszerują wytrwale po mieście z kijkami w dłoniach. Oczywiście nordic walking, bo o nim mowa, jest uprawiany nie tylko przez osoby starsze. Jest u nas coraz bardziej popularny, być może warto dowiedzieć się o nim czegoś więcej.

Wbrew pozorom, nordic walking nie jest sportem nowym: jego początki sięgają lat dwudziestych ubiegłego stulecia, wtedy jednakże był on przede wszystkim formą treningu dla narciarzy biegowych. W latach osiemdziesiątych  zostało to podpatrzone przez innych sportowców, dziesięć lat później natomiast chodzenie z kijkami upowszechniło się w społeczeństwie.

Nordic walking, czyli inaczej spacer nordycki, można nazwać po prostu spacerem z kijkami, to jednak zbyt duże uproszczenie. Jest to spacer wzbogacony o uruchomienie obręczy barkowej dzięki zastosowaniu odpowiednio zaprojektowanych kijków. Używane w nordic walkingu kijki powstały jako rezultat wielu badań; stanowią połączenie kijków trekkingowych oraz kijków do nart biegowych. Posiadają specjalne uchwyty, odciążające kręgosłup oraz stawy kolanowe, odpowiednie końcówki umożliwiają marsz w rozmaitym terenie.

Dzięki dynamicznemu chodzeniu z kijkami zdobyć znakomitą kondycję oraz rozwinąć poszczególne grupy mięśni, o których raczej nie pamięta się na co dzień; innymi słowy całe nasze ciało ćwiczy bardzo intensywnie. Trenują jednocześnie nasze nogi i biodra, ręce, barki, ramiona, mięśnie klatki piersiowej i kręgosłup. Badania dowodzą, że intensywny marsz angażuje około 90 procent mięśni ciała.

Nordic walking jest bardzo dobry na odchudzanie, podczas treningu spalimy znacznie więcej kalorii niż podczas biegu, poza tym nasze stawy i kręgosłup nie będą tak obciążone jak przy joggingu. Chodzenie z kijkami na pewno wpłynie pobudzająco na przemianę materii, dzięki czemu na pewno łatwiej pozbędziemy się zbędnych kilogramów.

Kto może ćwiczyć nordic walking?

Bez przesady można powiedzieć, że wszyscy. Nie ma ograniczeń wiekowych, sport ten może być uprawiany nawet przez osoby starsze.

Warto zacząć go uprawiać, jeżeli pragnie się rozładowania codziennych napięć i stresów, kuszą nas zdrowe, naturalne sposoby na odchudzanie, także jeżeli chcemy po prostu poprawić swoje samopoczucie oraz ogólny stan zdrowia. Jest szczególnie polecany osobom zagrożonym chorobami serca, cierpiącym na zaburzenia krążenia w kończynach dolnych, dla kobiet w ciąży, również osobom cierpiącym z powodu zwyrodnień stawów, przy bólach kręgosłupa i osteoporozie, sportowcom i osobom po kontuzjach; gdyż stanowi doskonałą, bezpieczną metodę rehabilitacji, osobom z wadami postawy i skoliozą i osobom mającym problemy z utrzymaniem równowagi. Niezależnie od tego, czy chcemy traktować nordic walking jako formę relaksu, czy też jako bardzo intensywny trening, zawsze powinniśmy słuchać własnego organizmu, żeby się nie przeforsować. Oznaki szybkiego zmęczenia, bóle, szybkie tętno, powinny skłonić nas do przerwania treningu.

Technika

Technika marszu nordic walking nie jest czymś trudnym do opanowania, jednak dla pełnego wykorzystania zalet tego sportu ważne jest wykonywanie ćwiczeń, szczególnie na początku nauki. Opanowanie techniki marszu da wymierne korzyści, takie jak widoczna poprawa kondycji fizycznej, zachowanie zdrowia, na pewno też będziemy uprawiać ten sport z przyjemnością i dużą dozą satysfakcji. Podczas marszu powinno się dbać o zachowanie wyprostowanej sylwetki, nasz brzuch powinien być wciągnięty, łokcie natomiast wyprostowane. Stawiane kroki powinny być naturalnej długości, ręce powinny ruszać się naturalnie, do wysokości pępka, ręce i nogi mają pracować naprzemiennie.

Nie należy zastępować kijków do nordic walkingu kijkami narciarskimi lub trekkingowymi; pomimo, iż wydają się podobne, nie nadają się do uprawiania tego sportu. Kijki muszą być proste, z dobrze wyprofilowaną, wysmukłą rączką, ważne, żeby kij był dopasowany do naszego wzrostu, jego długość powinna stanowić około 0,68 procent naszego wzrostu. Specjalna „rękawiczka” pozwala na łatwiejsze trzymanie ich w dłoni, oraz na przenoszenie obciążenia z dolnej części tułowia. Przy zakupie kijków trzeba być ostrożnym, ponieważ często zdarza się, że nawet sprzedawcy w sklepach sportowych mylą kijki narciarskie z tymi do nordic walkingu.

Jest to sport doskonały dla osób towarzyskich, pragnących kontaktu z innymi ludźmi, często jest uprawiany w grupach skupionych wokół instruktora. Takich grup w Polsce jest już kilka tysięcy. Na ogół zajęcia odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu i bierze w nich udział kilkanaście osób. Grupy tworzy się biorąc pod uwagę możliwości oraz oczekiwania uczestników.

Nordic walking jest szczególnie lubiany przez osoby starsze, otyłe, dotknięte rozmaitymi schorzeniami, dla których nierzadko może być jedyną właściwą formą aktywności ruchowej. Jest na tyle uniwersalny, by przynieść korzyści również osobom bardziej wymagającym, takim jak na przykład sportowcy, dla których jest doskonałym uzupełnieniem treningów.

Zatem – kto chce poprawy swojej kondycji fizycznej, utraty zbędnych kilogramów i być może poplotkowania z grupą znajomych na świeżym powietrzu – kijki w dłoń i marsz po zdrowie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*