Marchewka z groszkiem – samo zdrowie!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Marchewka z groszkiem – samo zdrowie! Tag: marchewka    witaminy    witaminy w marchewce    właściwości marchewki

Marchewka – pomarańczowa, chrupiąca marchewka. Dla wielu osób jest to wspomnienie dzieciństwa, ale do tej pory nawet dorosłe osoby lubią sobie pochrupać świeżą marchewkę. Marchew znano już w starożytności, a prawdopodobnie pochodzi z Chin. Dzisiaj jedzą ją wszyscy, a ma wiele cennych właściwości dla naszego organizmu, ale też dla naszej urody! Niestety marchewki nie da się zastąpić żadnym suplementem diety, a więc nawet jeśli jej nie lubimy i tak od czasu do czasu powinniśmy ją jeść. Wiele osób ma wręcz obrzydzenie do marchewki po dzieciństwie, bowiem wielu z nas otrzymywało marchewkową papkę jako jeden z pierwszych posiłków. Potem była marchewka z jabłkiem, marchewka tarta na drobnych oczkach, aż przyszła pora na marchewkę z groszkiem. Dzisiaj nasze obiady są już bardziej urozmaicone, ale za to często spotykamy ją w najróżniejszych daniach, zwykle tych gotowych dla dzieci, lub jako składnik popularnych soków. Obecnie znamy ponad 60 odmian marchwi jadalnej, z których najpopularniejszymi są lenka, karota i amsterdamka. Istnieje też marchew dzika o białym lub żółtym zabarwieniu. Marchew można wyhodować sobie w przydomowym ogrodzie, na działce czy po prostu kupić w sklepie, a więc jest ogólnodostępna, a to dobrze.

Czemu marchewka jest tak nam potrzebna?

A jest potrzebna i to w każdym wieku. Po pierwsze jej cennym składnikiem jest witamina A, dzięki której widzimy lepiej, zwłaszcza w ciemności. Ponadto zjedzenie marchewki jest też dobrym sposobem na przemęczone oczy, zwłaszcza podczas pracy przy komputerze, w czasie czytania książek czy długiej podróży w roli kierowcy. Co jeszcze robi marchewka ? Przemywa naczynia krwionośne, reguluje pracę żołądka, utrzymuje w zdrowiu wątrobę. No i oczywiście wyostrza wzrok.
Co sprawia, że marchewka jest dobra na wszystko?

Karoten, czyli prowitamina A. Marchewka ma tej witaminy sporo, bo nawet do 6500 j.m. w 100 g. Tran w 100 g ma tej witaminy 60 000 j.m., wątroba wołowa 15 000, masło 2000, a ser biały tłusty 800. Jak więc widać marchewka jest najtańszym i najbardziej dostępnym składnikiem, który nam dostarczy tej witaminy. Warto tutaj dodać, że wszyscy amatorzy opalania się i brązowej skóry powinni jeść marchewkę, bowiem poprawia ona koloryt skóry, przyspiesza opalanie a nawet przedłuża zachowanie koloru na dłużej.
Wystarczy 10 dag marchewki, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę A. Można też w lecie wyjść na słonce na kilka minut, aby przyspieszyć syntezę witaminy D w ciele, a po marchewce nasza skóra będzie miała ładniejszy kolor. Ponadto marchewka ma dużo witaminy B1, B2, PP, KK. Ma też sporo wapnia, potasu, żelaza, miedzi, fosforu, a nawet jodu. Zawiera też kwas foliowy, kwas jabłkowy, inozytol oraz pektyny. Dzięki obecności dużej ilości błonnika, marchewka pomaga regulować pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii. Dzięki tym składnikom marchewka nie tylko daje zdrowie, ale i urodę. Dla urody nie tylko poprawia kolor skóry, ale także delikatnie wygładza zmarszczki! Natomiast beta-karoten ma jednak też i inne właściwości. Przyczynia się m.in. do ochrony przed drobnoustrojami. Ma także działanie antyoksydacyjne i wzmacniające odporność.
Marchewkę najlepiej spożywać na surowo. Jest wówczas najbardziej wartościowa, choć ceną za to jest jej większa ciężkostrawność. Ugotowana staje się o wiele bardziej lekkostrawna, dzięki czemu mogą ją jeść już malutkie dzieci. Obróbka termiczna sprawia jednak, iż traci ona część swoich wartości odżywczych. Dzisiaj można znaleźć też marchewkowe chipsy czy marchew pokrojoną w słupki lub plastry i zamrożona, aby potem każdy mógł ją sobie podsmażyć na patelni.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*