FAKTY I MITY NA TEMAT WITAMINY C

[Głosów:0    Średnia:0/5]

FAKTY I MITY NA TEMAT WITAMINY C Tag: witamina c

Współcześnie najczęściej na własną rękę leczymy się wszelkiego rodzaju suplementami diety, które mają wzbogacić nasz organizm o niezbędne witaminy i minerały do jego prawidłowego funkcjonowania, dostępne powszechnie w aptekach stacjonarnych oraz internetowych bez recepty. Wiadomo, że zamiast specjalnie umawiać się do lekarza i czekać w długiej kolejce na swoją kolej, lepiej zaoszczędzić czas i samemu sobie pomóc. Wydawać by się mogło, że przecież nadmiar witamin i minerałów nikomu nie zaszkodzi. W końcu są to naturalne preparaty nie napakowane zbędną chemią, więc są jak najbardziej bezpieczne. Aczkolwiek nawet witaminy w nadmiernej ilości są równie szkodliwe dla ludzkiego organizmu, jak i ich niedobór.

Identycznie jest w przypadku witaminy C. Jej głównymi zadaniami, z powodu których jest tak powszechnie stosowana, to przede wszystkim wzmocnienie układu odpornościowego i podnosi odporność organizmu oraz lepsze uszczelnienie naczyń krwionośnych. Bierze również udział w biosyntezie kolagenu, który przyśpiesza m.in. proces zrastania się kości oraz gojenia ran, a także regeneracji witaminy młodości E. Działa redukująco na nitrozoaminy, które powstają w żołądku i mają charakter rakotwórczy. Ponadto witamina C jest swoistym antyoksydantem, który hamuje proces utleniania wywołany działaniem wolnych rodników.

Niedobór witaminy C objawia się ogólnym osłabieniem, krwawieniem dziąseł, wypadaniem zębów, złamaniami kości czy trudności w gojeniu się ran oraz odnawianiem się już dawno zagojonych, charakterystycznymi dla tzw. szkorbutu. Natomiast duży jej niedobór jest przyczyną częstych infekcji, a nawet anemii oraz osłabieniem systemu mięśniowego i nerwowego. W drastycznych przypadkach dochodzi do zwyrodnienia mięśni oraz popadnięciem w ciężką depresję. Obecnie rzadko występuje duży niedobór witaminy C. Jeżeli jednak już do niego dojdzie, to najwidoczniejszymi symptomami jej braku są m.in. pękanie włosowatych naczyń krwionośnych pod skórą oraz krwawienie dziąseł.

Choć powszechnie sądzi się, iż nadmiar witaminy C podobnie jak innych tego typu mikroelementów, nigdy nie zaszkodzi, to jednak jest to bardzo szkodliwy mit. Najczęściej nadmiar witaminy C prowadzi do powstania kamicy nerkowej bądź zaostrzenia jej. Obniża aktywność takich minerałów, jak miedź czy selen. Ma również niekorzystny wpływ na żołądek, gdyż wywołuje nudności, wymioty i biegunki. Nierzadko objawia się także spadkiem odporności. Jaka jest w takim razie dopuszczalna dawka? Zaleca się nie przekraczać 75 mg dziennie. Czasami można zwiększyć dawkę, ale jedynie w przypadku silnej infekcji i po konsultacji z lekarzem.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*